Dnevna karta kao regularna komunalna usluga

Pauk

U komunalnim uslugama “Parking servisa” Beograd ne piše koliko tačno treba da platite da biste preuzeli vozilo koje je prethodno “pauk” odneo. Mnogi smatraju da je ta cena previsoka, ali u tom preduzeću objašnajvaju da ste time platili: gorivo za vozilo koje transportuje vaš automobil ali i njegovog vozaža; novčano ćete učestvovati i u servisu tog vozila koje se “troši” dok prevozi automobile. Dakle, cena nije fiksna i zavisi od ova  dva parametra.

parkingformat

Građani koji koriste usluge „Parking servisa“, uglavnom pogrešno shvataju dnevnu kartu za parkiranje kao kaznu. Tome su doprineli i mediji kao i razni netačni novinski naslovi koji tvrde da dnevne karte ne treba plaćati, da je takav vid naplate neustavan itd. Takvo percipiranje ove usluge stvorilo je negativan stav javnosti prema ovakvom načinu naplate parkiranja ali i prema samom Javnom komunalnom preduzeću „Parking servis“. Upravo zbog toga se neretko dešava da građani namerno ne plaćaju svoje dnevne karte, bahato se ponašaju prema službenicima „Parking servisa“ ili se na šalterima ovog komunalnog preduzeća svađaju sa radnicima, tvrdeći da im „kradu pare i stavljaju sebi u džep“.

Međutim, ono što je prava istina, a većina ljudi ne zna, to je da dnevna karta za parkiranje nije kazna već komunalna usluga koja ima svoju cenu. Zato „Parking servis“ ima legitimno pravo da tu uslugu i naplati. Ono što je bio problem jesu neke odredbe kojom je formulisana doplatna karta tj. način naplate koji je bio na snazi pre nego što je uvedena nova tzv. dnevna karta. Nakon postupka pred Ustavnim sudom, dolazi do ispravljanja nedoslednosti i doplatna prelazi u dnevnu kartu i njena naplata se vrši u skladu sa Ustavom.

Takođe, ako se desi da neko ima veliki broj zaostalih doplatnih karata, ipak ih mora platiti iako se vodila polemika o tome da li su te karte uopšte bile zakonite.

Profesor Pravnog fakulteta Saša Bovan, imao je ulogu konsultanta „Parking servisa“ u postupku pred Ustavnim sudom i tvrdio je da je tada sporna, doplatna karta, poseban tarifni paket za poseban režim parkiranja, tj. da doplatna karta nije kazna ni disciplinska mera:

Ova karta je privilegija koja ima za cilj da se ostvari komunalna pravda tj. da se omogući što većem broju ljudi da koriste oskudne resurse u parkiranju. S obzirom da dnevno nekoliko stotina hiljada Beograđana konkuriše za petnaestak hiljada parking mesta, doplatna a kasnije dnevna karta kao saobraćajna mera omogućava da što veći broj ljudi može da koristi ta parking mesta.“

Bovan dalje kaže da, kao takva, dnevna karta ima brojne pogodnosti. Za jedne, korisnike sa određenim potrebama ili višim materijalnim standardom, ona je cena za povlašćeno parkiranje. Takođe, dnevna karta odvraćanjem ljudi da se zadržavaju na parking mestu predstavlja saobraćajnu meru kojom se stimuliše korišćenje javnog prevoza, čime se smanjuju gužve u gradu, štedi na vremenu provedenom u prevozu i čuva životna sredina od veće količine izduvnih gasova.

„Parking servis“ je dao i objašnjenje povodom netačnih natpisa o dnevnim kartama:

Naplata dnevne karte 2011. godine nije proglašena neustavnom pred Ustavnim sudom Srbije, što znači da „Parking servis” svoju delatnost obavlja u skladu sa Ustavom i zakonima. Cenom dnevne karte stimulišu se korisnici da se opredele za plaćanje usluge unapred, po započetom satu i da poštuju maksimalno vreme korišćenja parking mesta po ceni utvrđenoj za parkiranje po satu.”

‘Pogodnosti’ dnevne karte

U „Parking servisu” kažu da dnevna karta ima pozitivne strane u odnosu na doplatnu. Npr. rezervisali ste parking mesto za sat vremena a slučajno ste probili za nekoliko minuta i želite da platite još sat vremena, može se desiti da je u međuvremenu kontrolor već napisao kartu. Pogodnost je što kod dnevne karte, posle te druge SMS poruke, dobijate automatski odgovor da je dnevna karta već napisana i da vam se neće skinuti novac za tu drugu SMS poruku kojom ste hteli da rezervišete još sat. Dakle, uštedeli ste celih 48 dinara od SMS poruke!

Ono što ostaje diskutabilno jeste cena dnevne karte tj. da li je sadašnja cena od 1.800 dinara previsoka.

Da li je dnevna karta skupa ili nije skupa, ne može se o tome polemisati. Njen cilj je da ostvari komunalnu pravdu tako da, da li je 1.800 ili 5.000 dinara to je nebitno. U drugim urbanim sredinama kao što su London ili Pariz u najužem centru grada je i za stanare zabranjeno parkiranje, a kamoli za sve druge. Tamo gde je parkiranje dozvoljeno, tu se plaćaju cene kao da se radi o suvom zlatu.”, kaže Saša Bovan.

I na kraju, dva puta razmislite pre nego što odlučite da ne platite parking mesto jer dnevna karta će vam svakako stići. S druge strane, pravilnim korišćenjem parkinga omogućićete i drugima da koriste to isto parking mesto, a u vašem džepu će ostati više para.

                                                                                                                              Katarina Đurić

Advertisements

Један одговор на “Dnevna karta kao regularna komunalna usluga

  1. Napokon neko normalno objašnjenje šta je to dnevna (doplatna) karta. Ne branim nikoga, ali mnogo više štete su napravili „ozbiljni“ tabloidi tipa „telegraf“ koji su savetovali vozače da ne plaćaju d.k. da bi kasnije kod sudije za prekršaje paltili 5. puta veći iznos. Komunalna taksa treba da se plati (25. do 40. din.), mnogo je jeftinije od 1800. din.

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s